Dżem bez cukru

Najzdrowszy domowy dżem:

  • bez cukru a słodki,
  • o niskim indeksie glikemicznym,
  • z dużą zawartością błonnika,
  • wykonany z moreli lub fig jest alkalizujący, a ze śliwek zakwaszający,
  • można go zrobić bardzo szybko i o dowolnej porze roku z suszonych owoców.

Suszone śliwki (lub morele lub figi) kroimy na drobniejsze kawałki. Do rondelka, w którym gotuje się kilka łyżek wody (ok 50 g), wrzucamy 100 g pokrojonych suszonych owoców. Dusimy je przez kilka minut, zanim nie zmiękną i nie wchłoną wody. Gdy trochę ostygną umieszczamy je w blenderze i miksujemy na gładką masę. Na koniec miksowania dolewamy 3 łyżki soku z cytryny, który nieco zakonserwuje nasz dżem. Tak przygotowany dżem przekładamy do słoiczka i przechowujemy w lodówce. Robienie dużej ilości dżemu nie ma sensu, bo łatwiej/dłużej można przechować owoce suszone.

Nie polecam używania samych daktyli, bo mają bardzo wysoki indeks glikemiczny o wartości od 70 do 103 (w zależności od źródeł).

Indeks glikemiczny śliwek suszonych, moreli suszonych i fig suszonych oscyluje ok 40 (rożne źródła podają nieco odmienne wartości IG), więc domowy dżem z nich zrobiony będzie miał IG zbliżony.

Wartość odżywcza

ze śliwek suszonych z moreli suszonych z fig suszonych
porcja 160 g 100g 160g 100g 160g 100g
energia 318 kcal 199 kcal 291 kcal 182 kcal 297 kcal 186 kcal
białko 5 g 3g 5,5 g 3,4 g 4 g 2,5 g
tłuszcze 1 g 0,6 g 1 g 0,6 g 1 g 0,6 g
węglowodany 72 g 45 g 74 g 46 g 79,5 g 50 g
w tym błonnik 9,4 g 5,9 g 10 g 6 g 13 g 8 g
sód 6 mg 3,7 mg 5 mg 3 mg 45 mg 28 mg
potas 829 mg 518 mg 1691 mg 1057 mg 964 mg 602,5 mg
wapń 74,5 mg 46,5 mg 141 mg 88 mg 206 mg 129 mg
fosfor 93 mg 58 mg 129 mg 81 mg 124 mg 77,5 mg
magnez 38,5 mg 24 mg 44 mg 27,5 mg 80 mg 50 mg
żelazo 2,5 mg 1,5 mg 4 mg 2,5 mg 3 mg 1,9 mg
mangan 0,0 mg 0,0 mg 0,9 mg 0,6 mg 0,4 mg 0,25 mg
cynk 0,3 mg 0,18 mg 0,85 mg 0,5 mg 0,95 mg 0,6 mg
miedź 0,4 mg 0,25 mg 0,8 mg 0,5 mg 0,4 mg 0,25 mg
IG 29 53 35

 

przygotowała: Wisia Karolewska – poradnia dietetyczna Jabłuszko

Powiązane artykuły: