Placuszki z kaszy jaglanej

placki z kaszy jaglanej

placki z kaszy jaglanej

To mogą być słodkie lub wytrawne placuszki, zastępstwo dla chleba lub ciekawy, popisowy deser.

Doskonałe danie dla osób z

  • nadkwaśnością,
  • kłopotami żołądkowo-jelitowymi,
  • refluksem,
  • zbyt obciążoną wątrobą,
  • odchudzających się,
  • z łamliwymi paznokciami,
  • ze „słabymi” włosami

Kasza jaglana ma odczyn zasadowy, nie zawiera glutenu, w 100g ma za to 3,2 g błonnika. Ta porcja dostarcza też prawie 1/3 dziennego zapotrzebowania na magnez i 30% dziennego zapotrzebowania na żelazo. Uważana jest za pomocną w leczeniu  grzybiczego zakażenia wywołanego drożdżakiem Candida albicans. Wysoki indeks glikemiczny można obniżyć dodatkiem warzyw.

Więcej informacji o kaszy jaglanej znajduje się tu.

Do wykonania placków (ok. 14 sztuk) będzie nam potrzebne:

  • 70 g kaszy suchej =270 g ugotowanej- (jak gotować kaszę jaglaną)
  • 1 jajo M (50g) (wersja bez – jajowa poniżej)
  • skrobia kukurydziana – 2 płaskie łyżki – ok. 15g
  • płyn = woda, lub mleko, lub mleko ryżowe – ok. 100 ml
  • tłuszcz do smażenia = masło klarowane lub olej rzepakowy – ok. 10 ml.
  • kurkuma – szczypta, dla koloru i zdrowia (więcej informacji tu)
ciasto jaglane na placki

ciasto jaglane na placki

Jajko rozbijamy i oddzielamy białko od żółtka. Ugotowaną kaszę miksujemy (np. w blenderze) z płynem i żółtkiem, aż do uzyskania konsystencji gęstej śmietany. Czasem trzeba dolać trochę więcej płynu. Wsypujemy mąkę i miksujemy lub mieszamy. Teraz dodajemy do ciasta połowę tłuszczu – z tym, że masło najpierw należy rozpuścić i ostudzić. Ubijamy białko na sztywną pianę (bez soli!!), łączymy składniki i wszystko delikatnie mieszamy. Placki kładziemy łyżką na rozgrzaną i przetartą tłuszczem patelnię. Delikatnie rozprowadzamy ciasto na nieco większej powierzchni. Zmniejszamy ogień. Placuszki usmażone z jednej strony będą same przesuwać się po patelni. Po przewróceniu na druga stronę smażą się o połowę krócej. Zdejmujemy i już gotowe.

Placki są miękkie, pulchne w środku, dobrze przechowują się w lodówce przez kilkanaście godzin (u nas dłużej nie wytrzymują – bo wszystko zjadamy) nie tracąc nic ze swojej miękkości. Można je odgrzać na patelni lub na parze.

smażymy placki jaglane

Wersja bez-jajowa- trzeba dodać 1 czubatą łyżkę maki kukurydzianej więcej, jak również więcej płynu dla otrzymania właściwej konsystencji ciasta. Dłuższe miksowanie już płynnego ciasta końcówką do ubijania piany wprowadzi do niego więcej powietrza, co spowoduje, że będzie pulchniejsze.

Wartość odżywcza

przepis podstawowy przepis bez jaj i mleka
ilość potrawy 230 g 100g 210g 100g
energia 505 kcal 220 kcal 436 kcal 207 kcal
białko 17 g 7 g 7 g 3 g
tłuszcze 19 g 8 g 12 g 6 g
węglowodany 69 g 30 g 77 g 37 g
w tym błonnik 2,5 g 1 g 2,7 g 1,3 g
sód 119 mg 52 mg 4 mg 2 mg
potas 362 mg 157 mg 156 mg 74 mg
wapń 152 mg 66 mg 10 mg 5 mg
fosfor 370 mg 161 mg 172 mg 82 mg
magnez 88 mg 38 mg 71 mg 34 mg
żelazo 4,6 mg 2 g 3,4 mg 1,6 mg
indeks glikemiczny 62 63

 

przygotowała: Wisia Karolewska – poradnia dietetyczna Jabłuszko

Powiązane artykuły: