Światowy dzień serca

Światowy Dzień Serca – One World, One Home, One Heart
Twój Świat, Twój Dom, Twoje Serce
25 września
Celem tego wydarzenia jest zwiększenie świadomości społecznej w zakresie problematyki chorób serca, zwrócenie uwagi na istotną rolę zdrowego trybu życia w profilaktyce chorób serca. Jak wynika z badań WHF (dane z 2011) choroby serca stanowią główną przyczynę zgonu na całym świecie. Każdego roku 17.1 miliona osób umiera z powodu choroby serca lub przebytego udaru. Zdiagnozowanie i monitorowanie głównych czynników ryzyka występujących u tych osób pozwoliłoby na uratowanie co najmniej 80% z nich – podaje WHF.
Wprowadzając zdrowe nawyki żywieniowe, aktywność fizyczną do naszego domu, dbamy nie tylko o własne serce, ale także o zdrowie całej rodziny. W myśl dobrze znanego hasła: lepiej zapobiegać niż leczyć, rodzice, dając swoim trybem życia dobry przykład, mogą w niezwykle istotny sposób wpłynąć na zdrowie swoich dzieci w przyszłości.
Śląskie Centrum Chorób Serca proponuje zadbać o swoje serce w domu:
1. wpowadzenie zakazu palenia w domu
2. wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych we własnej kuchni zacznij dzień zdrowo – od owocu na dzień dobry, smacznego, pełnowartościowego śniadania. Jedz z głową – twoje serce Ci podziękuje. upewnij się, że w twoim wieczornym menu znajdują się warzywa (surowe lub gotowane na parze) zadbaj o zdrowe przekąski dla swoich dzieci
3. aktywność fizyczna zwróć uwagę, ile czasu spędzasz z rodziną przed telewizorem czy monitorem. Czy na pewno jest to najlepszy sposób na rodzinny odpoczynek? zmobilizuj rodzinę do aktywności, wyjścia na świeże powietrze – wspólny spacer, jazda na rowerze nie tylko pozytywnie wpłynie na zdrowie twojego serca, ale również na twoje samopoczucie i …więzi rodzinne. kiedy tylko jest to możliwe, zamiast przejażdżki samochodem wybierz rower lub spacer. staraj się korzystac z każdej sposobności, by pozostac aktywnym. Wybierz schody zamiast windy, szybki marsz po supermarkecie zamiast medytacji pomiędzy sklepowymi regałami.
4. znajomość stanu swojego zdrowia – podczas wizyty u lekarza zmierz ciśnienie, wykonaj badanie poziomu cholesterolu i cukru, zważ się i zmierz – poznaj swoje BMI sprawdź, czy jesteś w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Które czynniki ryzyka dotyczą ciebie i co możesz zrobić, by zmniejszyć lub całkowicie je wyeliminować?
Wraz z lekarzem prowadzącym ustal konkretny plan działania. Powieś ten plan w domu w widocznym miejscu, poproś bliskich o wsparcie i wspólną mobilizację.

Powiązane artykuły: